10 خاصیت روغن نارگیل بر اساس شواهد علمی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

روغن نارگیل یکی از معدود خوراکی‌هایی است که می‌توان آن را در دسته سوپرفودها قرار داد. سوپرفود یا ابر غذا به آن دسته از مواد غذایی گفته می‌شود که تاثیر زیاد روی سلامتی مصرف کننده دارند. ترکیب منحصربه‌فرد اسید‌های چرب روغن نارگیل می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامتی شما داشته باشد. خواص روغن نارگیل خوراکی شامل کمک به لاغری، عملکرد بهتر مغز و فواید شگفت‌انگیز متعدد دیگر است. حتی بدون مصرف خوراکی هم می‌توان از فواید روغن نارگیل برای پوست و مو بهره‌مند شد. خواص روغن نارگیل برای پوست و مو کمتر از خواص خوارکی آن نیست. در اینجا ۱۰ خاصیت روغن نارگیل را معرفی می‌کنیم که از نظر علمی ثابت شده‌اند.

۱. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با خواص دارویی قوی است

خواص روغن نارگیل خوراکی

روغن نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع سالمی است که تاثیر آن‌ها با اکثر چربی‌های موجود در رژیم غذایی شما تفاوت دارد.

این چربی‌ها می‌توانند چربی‌سوزی را افزایش دهند و انرژی بدن و مغز شما را به سرعت تامین کنند. این چربی‌ها همچنین می‌توانند میزان کلسترول خوب (HDL Cholesterol) را در خون افزایش دهند که تاثیر آن در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ثابت شده است.

اکثر چربی‌های موجود در رژیم غذایی از نوع «تری‌گلیسرید با زنجیره بلند» (long-chain triglycerides) است، ولی روغن نارگیل چربی‌هایی دارد که با نام «تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط» (medium-chain triglycerides) شناخته می‌شوند. یعنی طول زنجیره‌ی این اسیدهای چرب از اکثر چربی‌های دیگر کوتاه‌تر است.

این نوع چربی‌ها پس از مصرف مستقیما به سمت کبد می‌روند. کبد این چربی‌ها را یا به عنوان یک منبع انرژی سریع استفاده یا آن‌ها را به نوعی از ترکیبات آلی به نام کتون‌ها (Ketone) تبدیل می‌کند.

کتون‌ها می‌توانند فواید بسیار مهمی برای مغز داشته باشند. محققان در حال تحقیق روی کتون‌ها به عنوان درمانی برای آلزایمر، صرع و دیگر بیماری‌ها هستند.

جمع‌بندی:
روغن نارگیل سرشار از چربی‌هایی به نام تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط است که فرآیند سوخت و ساز آن‌ها در بدن با سایر چربی‌ها تفاوت دارد. بسیاری از فواید روغن نارگیل برای سلامتی ناشی از این نوع خاص از چربی‌هاست.

۲. جوامعی که میزان زیادی روغن نارگیل مصرف می‌کنند سالم هستند

خواص روغن نارگیل برای پوست

روغن نارگیل در کشورهای غربی یک ماده غذایی ناشناخته محسوب می‌شود و بیشتر توسط افرادی مصرف می‌شود که برای سلامت و تغذیه خود اهمیت قائلند.

در صورتی که در برخی از نقاط کره زمین، نارگیل (که سرشار از روغن نارگیل است) جزئی از رژیم غذایی اصلی محسوب می‌شود که مردم برای نسل‌های متمادی آن را مصرف می‌کرده‌اند.

یکی از بهترین نمونه‌های این جوامع، مردم اهل توکلائو هستند که کشوری کوچک در جنوب اقیانوس آرام است.

مردم توکلائو بیش از ۶۰ درصد از کالری مورد نیاز خود را از مصرف نارگیل به دست می‌آورند. پس از تحقیق، مشخص شد این افراد فوق‌العاده سالم هستند و  آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها بسیار کم است.

یکی دیگر از نمونه‌های جوامعی که با خوردن نارگیل سلامتی خود را حفظ کرده‌اند، اهالی کیتاوا هستند. کیتاوا یکی از جزایر اصلی مجموعه جزایر تروبریاند در غرب گینه نو است.

جمع‌بندی:
جوامع زیادی در گوشه‌وکنار جهان برای نسل‌های متمادی با خوردن میزان زیادی نارگیل رشد کرده‌اند.

۳. روغن نارگیل می‌تواند چربی‌سوزی را افزایش دهد

خواص روغن نارگیل برای لاغری

چاقی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی در سرتاسر دنیاست.

در حالی که برخی از افراد فکر می‌کنند چاقی فقط به میزان کالری مصرفی بستگی دارد، بسیاری دیگر باور دارند که منبع دریافت کالری هم مهم است.

در واقع مواد غذایی مختلف تاثیر مختلفی روی بدن و هورمون‌های ما می‌گذارند. از این نظر هر کالری با دیگر کالری متفاوت است.

تری‌گلیسریدهای موجود در روغن نارگیل که از نوع تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط هستند، در مقایسه با چربی‌هایی با زنجیرهای بلندتر، می‌توانند میزان کالری مصرفی شما را افزایش دهند.

نتایج یک تحقیق نشان داد که مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط در روز، مصرف انرژی در ۲۴ ساعت را تا ۵٪ افزایش می‌دهد که در مجموع چیزی حدود ۱۲۰ کالری در روز می‌شود.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی چربی سوز برای لاغری سریع و آسان

جمع‌بندی:
روغن نارگیل سرشار از تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط است که می‌تواند کالری مصرفی در طول ۲۴ ساعت را تا ۵٪ افزایش دهد.

۴. روغن نارگیل می‌تواند میکروارگانیسم‌های مضر را ازبین ببرد

فواید روغن نارگیل

حدود ۵۰ درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را «لوریک اسید» (lauric acid) تشکیل می‌دهد.

وقتی لوریک اسید هضم می‌شود، ماده‌ی دیگری به نام «مونولورین» (Monolaurin) را شکل می‌دهد که از آن با نام «گلیسریل لورات» (glyceryl laurate) هم یاد می‌شود.

هم لوریک اسید و هم مونولورین توانایی از بین بردن عوامل بیماری‌زا مانند باکتری، ویروس و قارچ را دارند.

برای مثال ثابت شده است که این مواد توانایی از بین بردن باکتری بسیار خطرناک «استافیلوکوکوس اورئوس» (Staphylococcus aureus) و قارچ «کاندیدا آلبیکانس» (Candida albicans) را دارند. کاندیدا آلبیکانس یکی از عوامل رایج عفونت قارچی در انسان است.

جمع‌بندی:
اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرند. این خاصیت روغن نارگیل می‌تواند به پیشگیری از انواع عفونت‌ها کمک کند.

۵. روغن نارگیل می‌تواند احساس گرسنگی را کاهش دهد و به شما کمک کند کمتر بخورید

روغن نارگیل و کاهش ون

یکی از خواص جالب اسیدهای چرب روغن نارگیل این است که می‌توانند احساس گرسنگی شما را کاهش دهند.

این ویژگی می‌تواند به دلیل نوع سوخت و ساز این چربی‌ها در بدن باشد؛ چرا که کتون‌ها می‌توانند اشتها را کم کنند.

در یک تحقیق، به ۶ مرد سالم رژیمی حاوی مقادیر مختلفی از تری‌گلیسرید با زنجبره متوسط و بلند داده شد.

دسته‌ای که بیشترین تری‌گلیسرید با زنجیر متوسط (MCTs) را مصرف کرده بودند، به طور میانگین در روز ۲۵۶ کالری کمتر خورند.

تحقیق دیگری که روی ۱۴ مرد سالم انجام شد به این نتیجه رسید که آن‌هایی که در وعده‌ی صبحانه بیشترین میزان تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط را خورده بودند، در وعده‌ی ناهار میزان کالری کمتری مصرف کردند.

این تحقیقات در مقیاس کوچک و دوره زمانی کوتاهی انجام شده‌اند. اگر این تاثیر در مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، می‌تواند در طول چند سال به کاهش وزن منجر شود.

جمع‌بندی:
اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند اشتها را به شکل قابل توجهی کاهش دهند. این کاهش اشتها می‌تواند در طولانی‌مدت به کاهش وزن کمک کند.

۶. اسیدهای چرب روغن نارگیل ممکن است به کاهش تشنج کمک کنند

روغن نارگیل برای مو

محققان در حال بررسی نوعی رژیم غذایی به نام «رژیم غذایی کتوژنیک» (Ketogenic diet) برای درمان اختلالات مختلف هستند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربردهای درمانی این رژیم غذایی، درمان صرع‌های مقاوم به دارو در کودکان است.

این رژیم غذایی شامل مصرف میزان بسیار کمی کربوهیدرات و میزان زیادی چربی است که منجر به افزایش شدید غلظت کتون‌ها در خون می‌شود.

به دلایلی، این رژیم غذایی میزان تشنج را در کودکان دچار صرع کاهش می‌دهد؛ حتی در بچه‌هایی که بیماری‌شان به داروهای مختلف جواب نداده است.

از آنجا که اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل به کبد رفته و در آنجا به کتون تبدیل می‌شوند، معمولا در درمان بیماران صرعی از آن‌ها برای بالا بردن سطح کتون خون استفاده می‌شود. این کار به بیمار اجازه می‌دهد در رژیم غذایی خود از کربوهیدرات‌ها هم اندکی بیشتر استفاده کند.

جمع‌بندی:
تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل می‌تواند غلظت کتون‌ها را در خون افزایش دهد. افزایش غلظت کتون در خون به کاهش تشنج در کودکان مبتلا به صرع کمک می‌کند.

۷. روغن نارگیل می‌تواند کلسترول خوب یا HDL را افزایش دهد

خواص روغن نارگیل برای پوست

روغن نارگیل چربی‌های اشباع طبیعی دارد که میزان کلسترول HDL خوب را در بدن بالا می‌برند. این چربی‌ها همچنین ممکن است به تبدیل شدن کلسترول بد یا LDL به فرمی کمتر مضر کمک کنند.

خیلی از کارشناسان بر این باورند که روغن نارگیل با افزایش کلسترول خوب، می‌تواند در مقایسه با بسیاری از روغن‌های دیگر برای سلامتی قلب مفیدتر باشد.

در تحقیقی روی ۴۰ خانم، روغن نارگیل در مقایسه با روغن سویا توانست کلسترل کلی و کلسترول بد LDL را بیشتر کاهش و کلسترول خوب HDL را بیشتر افزایش دهد.

در تحقیق دیگری که روی ۱۱۶ بیمار انجام شد، رژیم غذایی حاوی روغن نارگیل میزان کلسترول خوب خون را افزایش داد.

جمع‌بندی:
برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روغن نارگیل می‌تواند سطح کلسترول خوب یا HDL را در خون افزایش دهد. افزایش HDL با بهبود سلامت متابولیک و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است.

۸. روغن نارگیل می‌تواند از سلامت پوست، مو و دندان‌های شما محافظت کند

روغن نارگیل خوراکی

حتی بدون مصرف خوراکی هم می‌توان از خواص روغن نارگیل بهره‌مند شد.

خیلی از افراد از خواص روغن نارگیل برای پوست و مو اطلاع دارند و از آن برای مصارف آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند.

تحقیقات روی افراد دارای پوست خشک نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد و حتی علائم اگزما را کم کند.

محافظت از مو در برابر آسیب دیدن، از دیگر خواص روغن نارگیل است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد این روغن مانند یک ضدآفتاب ملایم، راه حدود ۲۰ درصد از اشعه‌های فرابنفش خورشید را سد می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای روغن نارگیل، استفاده از آن به صورت دهان‌شویه است که می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد، سلامت دهان و دندان را بهبود دهد و بوی بد دهان را کم کند.

فواید روغن نارگیل برای پوست و مو

جمع‌بندی:
روغن نارگیل را همچنین می‌توان به صورت موضعی استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند به عنوان مرطوب‌کننده‌ی پوست و محافظت‌کننده‌ی مو در برابر آسیب، مؤثر باشد.

۹. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌تواند باعث تقویت عملکرد مغز در بیماران آلزایمری شود

بیماری آلزایمر یکی از رایج‌ترین دلایل زوال عقل در دنیاست و بیشتر در افراد مسن رخ می‌دهد.

به نظر می‌رسد در بخش‌های خاصی از مغز بیماران مبتلا به آلزایمر توانایی استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی کاهش پیدا می‌کند.

محققان حدس می‌زنند کتون‌‌ها بتوانند به عنوان یک منبع انرژی جایگزین برای این سلول‌های آسیب‌دیده‌ی مغز عمل کنند و علائم آلزایمر را کاهش دهند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، مصرف تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط، باعث بهبود عملکرد مغز بیماران مبتلا به انواع خفیف‌تر آلزایمر شد.

با این حال به یاد داشته باشید که تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی است و هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد خود روغن نارگیل به درمان بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

جمع‌بندی:
بر اساس نتایج تحقیقات مقدماتی، به نظر می‌رسد تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط می‌تواند با افزایش سطح کتون‌ها در خون و رساندن انرژی به سلول‌های آسیب‌دیده‌ی مغز در بیماران مبتلا به آلزایمر، علائم این بیماری را بهبود دهد.

۱۰. روغن نارگیل می‌تواند به از دست دادن چربی‌های مضر شکمی کمک کند

روغن نارگیل اصل

با توجه به این که روغن نارگیل می‌تواند اشتها را کاهش و چربی‌سوزی را افزایش دهد، به نظر منطقی می‌رسد که بتواند به شما کمک کند وزنتان را کاهش دهید.

به نظر می‌رسد روغن نارگیل به ویژه در زمینه‌ی کاهش چربی‌های شکمی موثر باشد. این نوع چربی در حفره‌ی شکمی انبار می‌شود و دور ارگان‌های بدن را می‌گیرد.

چربی شکمی خطرناک‌ترین نوع چربی است و ارتباط زیادی با ابتلا به بیماری‌های مزمنی از قبیل انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی دارد.

در تحقیقی روی ۴۰ خانم با چاقی شکمی، خوردن ۳۰ میلی‌لیتر (۲ قاشق غذاخوری) روغن نارگیل در روز، منجر به کاهش چشم‌گیر در BMI (شاخص توده بدنی) و اندازه‌ی دور کمر پس از ۱۲ هفته شد.

تحقیق دیگری روی ۲۰ مرد چاق، کاهش ۲.۸۶ سانتی‌متری اندازه‌ی دور کمر را پس از ۴ هفته مصرف ۳۰ میلی‌لیتر (۲ فاشق غذاخوری) روغن نارگیل در روز گزارش کرد.

با وجود تمام این فواید روغن نارگیل، نباید فراموش کنید که این روغن هم کالری زیادی دارد. پس اضافه کردن میزان زیادی از آن به رژیم غذایی فکر خوبی نیست. اما جایگزین کردن برخی از روغن‌های دیگری که در پخت و پز یا به صورت خام در رژیم غذایی استفاده می‌کنید با روغن نارگیل، می‌تواند تاثیر کوچکی بر کاهش وزن داشته باشد.

سایر خواص روغن نارگیل را از یاد نبرید

روغن نارگیل را می‌توانید از انواع فروشگاه‌ها و عطاری‌ها بخرید. برای بهره‌مند شدن از خواص روغن نارگیل مطمئن شوید که روغن نارگیل خالص، طبیعی و تصفیه نشده استفاده می‌کنید.

این مقاله به واقع تنها نوک کوه یخ است. مردم در مناطق مختلف جهان از روغن نارگیل برای مصارف بسیار مختلفی استفاده می‌کنند و نتایج بسیار خوبی از آن می‌گیرند.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.