۹ روغن معجزه‌گر در افزایش رشد مو و از بین بردن شوره‌ی سر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

همهی ما همیشه دنبال محصولی برای شستشوی مو هستیم که علاوه بر ایجاد تمیزی، موهای ما را خوش حالت، سالم و مستحکم کند. اما هیچ شامپو و سرم مویی پیدا نکردهایم که تمام این خواص را یک جا با هم داشته باشند.

روغنهای معطر تاثیری شگفت انگیز بر روی موها دارند، محصولی کاملا طبیعی هستند و با تقویت مو ظاهر آن را هم بهبود میبخشد. اما همهی روغنهای معطر برای مو مناسب نیستند. در این مطلب ۹ روغن معجزهگر در سلامتی و زیبایی مو را به شما معرفی میکنیم.

پس اگر دوست دارید موهایی جذاب، زیبا و خوشعطر داشته باشید، تا انتهای این مطلب را بخوانید.

  • در ۵ دقیقه اسپری طبیعی محافظت از مو در برابر حرارت بسازید

بهترین روغنهای معطر مناسب برای مو

رشد مو - بهترین روغن‌ها

استفاده از روغنهای معطر به صورت موضعی همیشه نتیجهای خوب به همراه داشته است. البته باید توجه داشته باشید که برای هر نوع استفاده باید دستور مشخص و تایید شدهای داشته باشید. یکی از موارد استفاده از این روغنها تقویت و رشد مو است. راهی بی خطر که بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

نکتهی مهم در استفاده از این روغنها رقیق کردن آن با یک روغن پایه است. استفاده از روغن معطر به تنهایی میتواند آسیبرسان باشد پس بهتر است آنها را با کمی روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید و سپس با خیالی آسوده استفاده کنید.

۱. روغن گل یلانگ یلانگ

رشد مو - روغن یلانگ یلانگ

این روغن معطر از گل یلانگ یلانگ گرفته میشود و خواص ضد قارچی دارد. عطر این روغن بسیار شدید است و آن را به راحتی از دیگر روغنها متمایز میکند. استفاده از آن به تنهایی آزاردهنده است اما وقتی با چند روغن معطر دیگر، مثلا روغن اسطوخودوس یا لیمو، ترکیب شود عطری ملایم و دلنشین خواهد داشت.

روغن یلانگ یلانگ یک داروی محبوب برای رشد مو در انگلیس ویکتوریایی بوده است. این روغن رشد مو را تحریک میکند و کمپشتی موها را از بین میبرد. همچنین با تحریک تولید سبوم (چربی طبیعی پوست سر)، موهای خشک و آسیبدیده را ترمیم میکند.

یلانگ یلانگ به غیر از تاثیر عجیبی که بر روی روشد موها دارد، فواید آروماتراپی (رایحه درمانی) هم دارد. عطر این روغن باعث تسکین استرس میشود و به صورت غیرمستقیم از ریزش موها جلوگیری میکند.

یکی دیگر از خواص این روغن دفع شپش است. اگر به منطقهای سفر کردهاید که احتمال آلودگی در رختخوابها وجود داشته یا کودکتان در محیطی بازی کرده که احتمال آلودگی با شپش را دارد، موها را با روغن یلانگ یلانگ رقیق شده آغشته کنید و سپس بشویید.

  • ۱۶ خاصیت روغن مورینگا برای سلامت و زیبایی پوست و مو

۲. روغن درخت چای

رشد مو - روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از روغنهای معطر محبوب است که باعث تسکین التهابها و آسیبهای پوستی میشود و در سلامت پوست تاثیر مثبتی دارد. این روغن خاصیت ضد قارچی دارد و در درمان شورهی سر موثر است.

در مطالعهای که بر روی این روغن انجام شده است، استفاده از روغن درخت چای در درمان شورهی سر تا ۴۱% موثر بوده است. همچنین استفاده از این روغن خارش سر را از بین برده، چربی بیش از حد پوست سر را هم بهبود میبخشد.

نقطهی مشترک روغن درخت چای و روغن گل یلانگ یلانگ، از بین بردن شپش سر است.

در مطالعهای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد مشخص شد با مصرف روغن درخت چای ریزش مو کاهش پیدا میکند و رشد مو هم زیاد میشود. همچنین خارش و التهاب پوست سر هم با این روغن کنترل شده،از بین میرود.

۳. روغن اسطوخودوس

رشد مو - روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از روغنهای معطر است که تاثیرات مثبتی بر پوست سر و موها دارد. در مطالعهای مشخص شد که اسطوخودوس تعداد فولیکولهای مو را افزایش میدهد و همین موضوع به ضخیم شدن تارهای مو کمک میکند.

فولیکولهایی که با کمک این روغن تحریک میشوند ماندگارتر هستند و ریشهی موها را هم قویتر میکنند؛ پس با استفاده از روغن اسطوخودوس میتوانید علاوه بر تحریک رشد مو، از ریزش موها هم جلوگیری کنید.

اگر اسانس اسطوخودوس را با روغنهای پایه، مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون، رقیق کنید میتوانید بدون ترس از پیش آمدن عارضههای جانبی، از آن برای موهای خود استفاده کرده و میزان رشد آنها را افزایش دهید.

۴. روغن چوب درخت سرو

رشد مو - روغن چوب سرو

روغن چوب سرو رایحهای با پایهی چوب و مردانهتر دارد و به همین دلیل در بین بسیاری از پسرهای نوجوان و مردان جوان محبوب است. پس اگر احساس میکنید استفاده از روغنهای اسطوخودوس و یلانگ یلانگ، که عطری زنانه و شیرین دارند، همسر شما را آزار میدهد میتوانید روغن چوب درخت سرو را جایگزین آنها کنید.

این روغن هم مانند اسطوخودوس فولیکولهای مو را تحریک میکند و گردش خون را در پوست سر افزایش میدهد؛ همین موضوع باعث ضخیم شدن تارهای مو میشود. روغن چوب درخت سرو در بهبود شورهی سر هم مفید است و میزان آن را تا حد زیادی کاهش میدهد.

۵. روغن رزماری

رشد مو - روغن رزماری

روغن رزماری خارش و پوسته پوسته شدن سر را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد و شورهی سر را درمان میکند. همچنین برای ترمیم و درمان موهای خشک، کدر و یا بیش از حد چرب هم میتوانید از این ورغن استفاده کنید.

رزماری در درمان موخوره هم موثر است و از چندشاخه شدن نوک موها جلوگیری میکند.

در مطالعهای مشخص شد که اگر افراد دچار طاسی به مدت ۶ ماه هر روز از روغن رزماری استفاده کنند موهایشان مجددا شروع به رشد خواهد کرد. اگر در خانوادهی خود سابقهی طاسی زودرس دارید بهتر است از همین امروز مصرف این روغن را شروع کنید تا فولیکولهای موی خود را تقویت کرده، از طاسی زودرس جلوگیری کنید.

۶. روغن لیمو

رشد مو - روغن لیمو

لیمو یکی از مرکبات محبوب است و روغن آن با شبیهسازی گردش خون در پوست، باعث افزایش رشد موها میشود. با کمک این روغن میتوانید چربی بیش از حد موها را درمان کنید و موهایی خوش حالت داشته باشید.

نکتهی مهم در استفاده از این روغن، مراقبت از مو در برابر آفتاب است. روغن لیمو در برابر آفتاب خواص سمی از خود بروز میدهد پس بهتر است پس از اینکه موها را به آن آغشته کردید در برابر آفتاب قرار نگیرید.

پیشنهاد میکنیم ۱۲ ساعت پس از استفاده از این روغن موهای خود را در معرض آفتاب قرار ندهید. شاید بهتر باشد قبل از خواب از روغن لیمو استفاده کنید. همچنین نباید از روغن لیمو با غلظت بیشتر از ۲% استفاده کنید.

البته اگر در یک قوطی شامپو چند قطره روغن لیمو بریزید دیگر نیازی نیست نگران میزان غلظت آن یا تغییر حالت آن در برابر آفتاب باشید. میتوانید صبحها به راحتی موهای خود را با آن بشویید و موها را در معرض آفتاب قرار دهید.

۷. روغن درخت عرعر

رشد مو - روغن درخت عرعر

این روغن رایحهای میوهای دارد و اگر با روغن لیمو و چوب درخت سرو مخلوط کنید رایحهای بسیار دلپذیر خواهد داشت. از روغن درخت عرعر در درمان چربی موها بسیار موثر است و رشتههای شکنندهی مو را تقویت میکند.

روغن درخت عرعر خاصیت ضدعفونی کننده دارد و منافذ پوست سر را منقبض میکند، به همین دلیل با استفاده از این روغن میتوانید جلوی ریزش موها را گرفته، ریشهی آنها را تقویت کنید و رشد مو را هم افزایش دهید.

۸. روغن نعنا فلفلی

رشد مو - روغن نعنا فلفلی

این مدل از نعنا برای همهی شما آشنا است. مطالعات اخیر نشان داده است اگر روغن جوجوبا را با ۳% روغن نعنا فلفلی ترکیب کنید و روی موها بمالید، ضخامت تارهای موی شما افزایش یافته و رشد آن سریع میشود.

استفاده از روغن نعنا فلفلی برای کودکان خطرناک است و نباید از آن استفاده کنند.

این روغن فولیکولهای مو را تحریک میکند و همین موضوع باعث تقویت و استحکام موها میشود.

۹. روغن بادرنجبویه

رشد مو - روغن بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچی دارد و با انواع پوست سر سازگار است. در مطالعهای مشخص شده است که چند مادهدر روغن بادرنجبویه وجود دارد که باعث تقویت موها و پوست سر میشود.

اگر آب لیمو ترش را با ۱۰% عصارهی بادرنجبویه مخلوط کنید بهترین محلول برای مهار شورهی سر را در اختیار خواهید داشت.

چطور از روغنهای معطر برای تقویت موها استفاده کنید؟

رشد مو - استفاده از روغن برای مو

  • شما میتوانید چند قطره از روغن معطر را با شامپو یا نرمکنندهی خود مخلوط کنید و روزانه از آن استفاده کنید. پس از حدود ۶ ماه نتیجهی استفاده از روغنها مشخص میشود، پس استفادهی مداوم و روزانه از آنها را فراموش نکنید.
  • کمی روغن معطر و رقیق شده را با آب آلوئهورا مخلوط کنید و در یک بطری اسپری بریزید. روزانه از محلول روی موهای خود اسپری کنید. اگر از روغن مرکبات در این محلول استفاده میکنید به یاد داشته باشید که تا ۱۲ ساعت نباید در معرض آفتاب قرار بگیرید.
  • روغنهای معطر را با روغن نارگیل، بادام شیرین، جوجوبا یا زیتون رقیق کنید و موهای خود را با آن آغشته کنید. اجازه دهید مخلوط یک ساعت روی موها بماند و سپس آن را بشویید.
  • از روغن کرچک برای رقیق کردن روغنهای معطر استفاده نکنید. این روغن بسیار غلیظ است، برای استفاده باید رقیق شود و به سختی از روی موها شسته میشود.

چطور پوست سر را با روغنهای معطر ماساژ دهید؟

رشد مو - ماساژ پوست سر

  • برای کاهش شورهی سر، درمان آسیبهای پوست سر و تحریک رشد موها لازم است روغنهای معطر را با روغن پایه، که قبلتر معرفی کردیم، رقیق کنید و به روش زیر از آن استفاده کنید.
  • موها را تقسیم کرده و روغن را به بخشهایی از پوست سر که دیده میشود بمالید.
  • با نوک انگشتان به پوست سر فشار آورید و آن را ماساژ دهید. انگشتان را به راحتی و با فشار ملایم روی پوست سر حرکت دهید.
  • پس از ماساژ پوست سر، اجازه دهید پوست همراه با روغنها استراحت کند و سپس آن را با یک شامپوی ملایم شست‌وشو دهید.

سخن آخر

رشد سریع موها و خوش حالتی آن‌ها آرزوی همه‌ی ما است. راه‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد اما بهترین و موثرترین راه، استفاده از مواد طبیعی است.

روغن‌های معطر خواص مختلفی دارند و استفاده از آن‌ها به شرط رقیق بودن‌شان،‌ تاثیر عجیب و معجزه‌آسایی بر رشد مو و سلامت پوست سر دارد. پس اگر به دنبال موهایی زیبا، بلند و خوش‌حالت هستید استفاده از این روغن‌ها را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.